Junioren

Net als bij de Jongste Jeugd staat plezier, persoonlijke- en teamontwikkeling voorop. Daarnaast wordt er gestreefd naar een goede prestatie, vanzelfsprekend.

De junioren van HV Spijkenisse zijn kinderen in de D, C, B, A leeftijdscategorie, zoals vastgesteld door de KNHB. Vanaf 10 jaar (voor 01 oktober 10 geworden, idem voor de overige leeftijdscategorieën) spelen de kinderen in de D-categorie, vanaf 12 jaar in de C-categorie, vanaf 14 in de B-categorie en vanaf 16 jaar in de A-categorie. Daarna volgt een zo soepel mogelijke overgang naar de senioren.

In het seizoen 2018 - 2019 telt HV Spijkenisse ongeveer 250 junioren deze zijn verdeeld over  in totaal 17 junior-teams.

De wedstrijden van de junioren vinden plaats op de zaterdag op een geheel veld. De D- & C-jeugd worden in principe gefloten door eigen jeugdscheidsrechters die in het bezit zijn van een KNHB scheidsrechterskaart. De B- & A-jeugd worden gefloten door seniorenleden of ervaren ouders met een scheidsrechterskaart.

We streven ernaar de jeugd twee keer per week te laten trainen op verschillende dagen (afhankelijk van veldcapaciteit en beschikbaarheid van trainers). De trainingen duren 1 tot 1,5 uur volgens een vast trainingsschema tijdens de veldperiode. De trainingstijden worden tijdens de zomervakantie bekend gemaakt wanneer het definitieve trainingsschema gereed is.

Alle juniorenteams spelen zaalcompetitie. Tijdens de zaalperiode, december to en met februari) wordt er volgens een aangepast schema getraind. Er wordt minimaal een keer per week getraind, bij voorkeur in een sporthal. Waar dit niet lukt (in verband met beperkte beschikbaarheid van de sporthallen), is er de mogelijkheid om op het veld met zaalbalken te trainen.

Aan het eind van het seizoen medio mei/juni worden na de selectie- cq indelingstrainingen de nieuwe teamindelingen bekend gemaakt. De teamindeling gebeurt via vooraf afgesproken criteria.

We streven ernaar om voor het begin van de schoolvakanties de teambegeleiding van de teams rond te hebben. Hierbij is buiten vrijwilligerswerk van bestaande leden, opgeleide jeugdtrainers vooral de deelname van ouders essentieel. Zonder deelname van ouders in het begeleidingsteam van een juniorenteam is het niet mogelijk om competitie te spelen.